16 mei 2018 - Thomas

Ik heb besloten als trainer/coach te starten met het aanbieden van persoonlijke trainingsbegeleiding. In eerste instantie zal ik dit oppakken naast mijn huidige werk, maar als het succesvol blijkt te zijn, zal ik minder gaan werken en in het ideale plaatje kan ik 100% overstappen naar een maatschappelijke carrière in de wereld van triathlon. Dat doe ik zeker niet om er rijk van te worden want financieel zal ik er zeker op achteruit gaan. Mijn belangrijkste drijfveer is de passie voor de triathlonsport en de wens om daar, naast het zelf actief zijn als triathleet/vrijwilliger/official, nog meer tijd mee bezig te zijn.

Ik haal veel voldoening uit het coachen/begeleiden van personen om hun naar een hoger niveau te brengen. Ik merk dit in mijn huidige werk bij het inhoudelijk coachen/begeleiden van mensen, waarbij ik probeer ze persoonlijk te laten groeien en het beste uit hen te halen voor zowel zichzelf als het bedrijf, maar ook bij het ondersteunen van Nina’s coachees. Daarnaast krijg ik sowieso veel energie van atleteninteracties als ik zelf aan een wedstrijd mee doe of tijdens de Challenge Almere-Amsterdam waar ik de laatste jaren 3 dagen als vrijwilliger actief ben geweest, maar ook tijdens mijn werkzaamheden als official voor de NTB.

 

Vrijwilligen als voorfietser tijdens Challenge Almere-Amsterdam 2016

Mijn eerste hele triathlon heb ik gedaan op een schema uit een boek en dat bracht me in 2006 tot een 10:24 eindtijd tijdens de Holland Triathlon Almere. De hele triathlon was op dat moment nog een bucket-list event voor mij, maar na die eerste keer was ik (zoals velen) verslaafd. Ik wist dat een betere tijd mogelijk was en heb daarna een coach in de hand genomen en ben gaan trainen op persoonlijke trainingsschema’s. Dat bracht me in 2007 al tot een eindtijd van 9:29. In 2008 wist ik me tijdens Ironman Frankfurt (9:20) te kwalificeren voor de Ironman World Championship op Hawaii en mijn 4e hele was op The Big Island. In 2009 ging ik voor de eerste keer onder de 9 uur in Almere met 8:58 (4e op NK) en het jaar erop scherpte ik dit aan tot 8:55. Die 8:55 was op dat moment licht teleurstellend voor mij en begin 2011 besloot ik mijn eigen schema’s te gaan schrijven met Nina voor de objectieve analyse en kritische blik.

Door mijn onderzoekende geest (van nature al aanwezig, academisch geschoold en extra gevormd door de inmiddels 11 jaar als onderzoeker binnen de Research & Development afdeling van een chemisch bedrijf in Amsterdam) had ik de jaren daarvoor al veel informatie bestudeerd en kennis tot mij genomen die beschikbaar was in boeken/bladen/internet en daaruit veel ideeën opgedaan over hoe ik mijn lichaam het beste zou kunnen prepareren voor een duursportevenement als een hele triathlon en besloot het daarom zelf te proberen. Tijdens Ironman Klagenfurt leidde dit tot een 8:54 en in Almere tot een 8:52 (4e op NK).

In de jaren daarna volgden in ieder geval nog twee noemenswaardige emotionele en sportieve hoogtepunten. De eerste kwam al in 2012 toen Nina en ik ons beiden tijdens Ironman Regensburg kwalificeerden voor Hawaii. Voor Nina was dat een jaar van tegenslagen (veel maag/darm klachten en een gebroken elleboog in maart) en hoogtepunten waarbij het continue monitoren van wat wel kan en wat niet gaat essentieel was. Het tweede hoogtepunt is zonder twijfel Challenge Roth in 2016 waarbij we beiden ons PR op de hele neergezet hebben met voor Nina een 9:55 (19e DOA) en ik in 8:39 (14e HOA).

 

Nagenieten in Roth na onze PR's tijdens Challenge Roth 2016

In 12 jaar dat ik hele triathlons doe (22 hele triathlons verder) ben ik nooit overtraind of langdurig geblesseerd geweest. Ik train liever 10% te weinig en kom fris aan de start van een wedstrijd dan 1% te veel en sta moe aan de start. Voor age-groupers (amateurs) moet het trainen voor duursportevenementen toch altijd gecombineerd worden met een maatschappelijk carrière en een thuis situatie die ook hun energie kosten. Als je wilt dat sporten een activiteit is waar je energie uit haalt in plaats van energie kost, zal je je energie niveau nauwlettend in de gaten moeten houden. Je hebt maar één energievaatje en daar tap je uit. Het maakt niet uit of deze leger raakt door fysieke, mentale of emotionele stress. Bewaken dat dit energievaatje niet leeg raakt is mijn inziens cruciaal als je naar duursportevenementen toe traint. Dit geldt uiteraard voor iedereen, niet alleen de age-groupers, maar voor age-groupers is dit extra uitdagend. Als je bij mij komt trainen, is bewaken van dit energie-vaatje essentieel. Plezier in de sport heeft wat dat betreft de hoogste prioriteit. Als je plezier hebt en je komt goed voorbereid en uitgerust aan de start, kan er bijna niets meer mis gaan.

Ik heb al deze prestaties geleverd in combinatie met een verantwoordelijke baan bij een chemisch bedrijf in Amsterdam met een 40-urige werkweek. Mijn jaren als triathleet kenmerken zich door de constante prestaties: 7 keer een finish onder de 9 uur en 6x achter elkaar beste Almeerder tijdens de triathlon van Almere. Daar komt waarschijnlijk ook mijn bijnaam “Mister Consistency” vandaan ;-)

 

Samen op het podium als beste Almeerders na Challenge Almere-Amsterdam 2014

De laatste jaren heb ik al minder tijd voor trainingen en probeer daarom in mijn trainingen meer focus te leggen op energie-efficiëntie (economie). Belangrijke aandachtspunten zijn daarbij ritme & timing, symmetrie in bewegen (links/rechts) en positionering van het lichaamszwaartepunt ten opzichte van punten van contact/kracht. Iedereen kan de eerste km’s van een duursportevenement goed doorkomen en er super vloeiend uitzien, maar de truc is om dit in de laatste km’s ook te kunnen. Mijn trainingsbegeleiding zal dus altijd een full-package-deal zijn, wat naast de gebruikelijke trainingsschema’s, ook techniek/positie-analyses in de 3 disciplines van de triathlon sport betekent. Het is zonde om veel trainingsuren te maken met een verkeerde techniek en hiermee onnodig veel energie te verspillen en in het ergste geval jezelf aan blessures te helpen.

Nadat Nina en ik in 2012 beide Ironman Hawaii hadden gefinisht, hebben we in 2013 onze website Ironcouple.nl opgericht om onze persoonlijke ervaringen (meestal in de vorm van wedstrijdverslagen) in de triathlonsport te delen. Ondanks dat de coaching alleen door mij wordt aangeboden, heb ik besloten door te borduren op de naam ironcouple en mijn start-up Ironcouple Coaching te noemen.

Mijn kennis en expertise komen het beste tot zijn recht in duursporten als hardlopen en triathlon en dan met name op de langere afstanden zoals marathons en hele triathlons, maar ik denk dat ik ook voor mensen die korter willen beginnen van meerwaarde kan zijn. Ik bied standaard maar één pakket aan begeleiding. Meer of minder is altijd mogelijk, maar neem daarvoor persoonlijk contact met mij op voor de mogelijkheden. 

Standaard trainingsbegeleiding door Ironcouple Coaching:

Kosten: €45,- per 4 weken

  • Persoonlijk trainingsschema voor 4 weken
  • Onbeperkt contact via email en WhatsApp

Atleten die geïnteresseerd zijn om door mij begeleid te worden, kunnen contact met mij opnemen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Met sportieve groet,

Thomas